Test č. 2
Deskriptivní geometrie, I. ročník kombinovaného studia FAST,
zimní semestr 2001/2002
Mongeovo promítání na dvě k sobě kolmé průmětny
Rýsujte tužkou na formát A4, kladívkový papír
není nutný. Vždy vypište text příkladu a své jméno v horní části, druh studia
v dolní části. Konstrukci doplňte stručným slovním popisem postupu.
Vyřešte následující základní úlohy. Budou od Vás znovu
požadovány jako součást zkoušky a jejich úspěšné absolvování je součástí
zápočtu.
Základní polohové úlohy:
1.příklad
- Určete stopy roviny r, určené dvěma
různoběžkami aºAC,
bºAB, A(0, 22,18),
B(8, 0, 29), C(18, 10, 0).
- Bodem M veďte rovinu a,
rovnoběžnou s danou rovinou! M(0, 33, 18),
r(-50, 22, 38).
- Určete průsečík Q přímky q s rovinou
r! q=QP,
Q(-60, 20, 28), P(0, 5, 0),
ρ(-24, -56, 19).
- Je dána rovina r, přímka m s rovinou
r různoběžná a bod R, který neleží ani
v rovině r, ani na přímce m. Sestrojte
takovou přímku b, aby procházela bodem R, dále aby byla ještě
rovnoběžná s danou rovinou r a ještě aby
také proťala danou přímku m! R(10, 14, 27),
r(-44, 16, 28), m=MN,
M(-40, 19, 34), N(14, 0, 7).
- Určete stopy roviny r, je-li tato rovina
dána bodem A a přímkou b! A(20, 16, 27),
b = PB, P(12, 9, 0),
B(50, -8, 30).
- Určete průsečík Q přímky m
s rovinou a! m = MR,
M( -3, 0, 25), R(-60, 22, 11),
a(-26, 14, -50).
- Určete průsečík Q přímky m = KR,
K(-50, 14, 35), R(0, 27, 8),
s rovinou dvou rovnoběžek a//b,
a = PA, P(-50, 39, 0),
A(0, 14, 62), b ÎB,
B(-20, 12, 0).
2. příklad
Sestrojte (i s vyznačením viditelnosti) zásek dvou trojúhelníků
DABC a DMKL!
A(-38, 12, 47), B(9, 52, 13),
C(31, 18, 34), M(0, 53, 61),
K(-27, 25, 21), L(35, 6, 0).
Ze základních metrických úloh:
3. příklad
- Určete vzdálenost d bodu M od dané
roviny a!
M(-50, 50, 40),
a(-60, 35, 55).
- V dané rovině r leží body A, B.
Sestrojte rovnostranný trojúhelník, jestliže i jeho třetí
vrchol C bude ležet v dané rovině!
r(50, 60, 30),
A(10, ?, 15), B(-10, 60, ?).
Poznámka: bod, ležící v rovině nesmí být zadáván najednou oběma
průměty, chybějící průmět se naopak musí odvodit, aby opravdu takový
bod ležel v dané rovině (tj. problém hlavních přímek takové roviny)!
- Je dána úsečka s koncovými body A(-27, 42, 24),
B(0, 17, 13) a mimoběžná přímka m = PN,
P(41, 100, 0), N(-23, 0, 58). Sestrojte
rovnoramenný trojúhelník DABC, aby
jeho třetí vrchol ležel právě na přímce m!
Složitější úlohy, vedoucí ke konstrukcím obrazců, těles či řezů:
4. příklad
Sestrojte řez roviny r s kosým kruhovým
válcem. Kosý kruhový válec má podstavu v půdorysně o středu
S(-46, 33, 0), horní podstava (v rovině rovnoběžné
s půdorysnou) má střed 1S (47, 77, 80),
r=21. Rovina r (23, -8, 5).
Pokyny: Užijte osové afinity. Najděte S´= S1S
Ç r
a poté dvojici vzájemně kolmých průměrů v kruhové podstavě. Vyznačte
některou afinní dvojici sdružených průměrů. Vyhledejte obrysové body
U, V vzhledem ke 2. průmětu a obrysové body K, R
vzhledem k 1. průmětu. (Časový odhad půl hodiny při znalosti věci).
5. příklad
Zobrazte rotační kužel, jsou-li dány body A, B, C kružnice podstavy
a je-li výška kužele v = 80. A( -10, 75, 0),
B(33, 40, 20), C(0, 95, 63).
Pokyny: Sestrojte rovinu aºABC
(pomocí stopníků). Všechny 3 body otočte do půdorysny okolo půdorysné
stopy roviny a (užívejte přitom afinity).
Trojúhelníku, jehož vrcholy jsou otočené body A, B, C opište kružnici.
Tuto kružnici zpětně (afinitou) odvoďte do 1. průmětu (dostanete elipsu).
Hlavní osa elipsy v 2. průmětu je stejně dlouhá a rovnoběžná
s nárysnou stopou roviny a.
Vedlejší osu odvoďte proužkovou konstrukcí.
6. příklad
Sestrojte průsečíky přímky b s kosým kruhovým válcem:
b=RQ, R(-84, 66, 0), Q (-40, 38, 60).
Střed O(0, 60, 0), r=35 kruhové základny
v půdorysně. Směr povrchových přímek o=OL,
L(-50, 33, 52).
Pokyny: Přímkou b proložíte rovinu
//j s površkami válce
[po volbě libovolného bodu HÎb
zavedete HÎo˘//o
(bodem H rovnoběžku o˘
s přímkou o)].
Vyhledáte půdorysnou stopu této roviny j= b.o˘.
Rovina j protne válec ve dvou rovnoběžných
površkách e, f. Jejich půdorysné stopníky jsou průsečíky kruhové
základny s půdorysnou stopou
roviny j. Průsečíky těchto površek
e, f s přímkou b jsou hledané průsečíky
X, Y přímky b s válcem. Vyznačte viditelnost
přímky b a průsečíků X a Y. (Časový odhad
půl hodiny při znalosti věci).
7. příklad
Průsečíky přímky b s kulovou plochou: b=PQ,
P(-20,18,0), Q(30,50,75), střed kulové
plochy S(0,60,50), poloměr r=40.
Pokyny: přímkou b1 proložte
rovinu l, kolmou
k půdorysně (druhá alternativa je: kolmou k nárysně -
konejte jen jednu alternativu).
Rovina l řeže kouli v kružnici
m.Vyznačte průměr kružnice m1
(je to úsečka). Najděte střed M1
na m1. Sklopte přímku b1
do (b) a kružnici m1 do (m)
[nejdříve však (M)]. Vyhledejte průsečíky (X) a (Y)
kružnice (m) a přímky (b). Promítacími přímkami
odvoďte X1 a Y1, později
X2 a Y2.
Vyzkoumejte viditelnost průsečíků X a Y vzhledem k oběma
průmětnám. Vzhledem k 1. průmětu viditelnost rozhodne rovník
kulové plochy a poloha bodů X a Y vzhledem k rovníku
(posoudíme v druhém průmětu nebo ve sklopeném obraze). Poloha hlavní
kružnice na kulové ploše, ležící v rovině rovnoběžné s nárysnou
rozhodne o viditelnosti průsečíků X a Y vzhledem
ke 2. průmětu. Je-li průsečík X nebo Y k pozorovateli
blíže než je střed kulové plochy, je viditelný. (Časový odhad 1 hod.
při znalosti věci).
8. příklad
Řez kulové plochy rovinou r. Kulová
plocha má střed S(0,52,50), r=43. Rovina
j(62,57,70).
Pokyny: Zavedeme třetí průmětnu m
buď kolmou k p nebo
k n středem kulové plochy či poněkud
odsunutou. Tedy např. kolmou k p:
potom poloha třetí průmětny (promítá se do
přímky m1) je kolmá
k půdorysné stopě p1r.
Sestrojíme třetí průmět r3 roviny řezu (bude jím přímka)
a třetí průmět kulové plochy (tady začneme od středu S3).
Třetí průmět středu M3 kružnice řezu je patou
kolmice k3 , vedenou kolmo na rovinu
řezu r3. Protože kružnice řezu
se promítá (v 3. průmětu) do úsečky, ihned zjistíme průměr této
kružnice. Odvodíme do 1. průmětu M1. Dále
použijeme znalostí o průmětu kružnice v nakloněné
rovině r (je-li dána
středem M a velikostí poloměru). Viditelnost vůči 1. průmětu
pomůže rozhodnout hlavní
přímka I hr
první osnovy roviny řezu r.
Obdobně viditelnost vůči nárysně hlavním přímka
II h r druhé osnovy
(časový odhad 2-3 hodiny při znalosti věci).
9. příklad
Sestrojení krychle z daných podmínek. Stěna krychle leží v rovině
a(-60,70,50) a je dána vrcholem
B(70,30,?). Dále je řečeno, že hrana krychle má ležet na
přímce b, procházející bodem B. Přitom odchylka
přímky b od půdorysny je
j= 30o. Délka hrany krychle
d=40.
Pokyny: odvodíme B2 (hlavní přímkou). Sestrojíme
rotační kužel o vrcholu B, podstavě v půdorysně a
odchylce povrchových přímek j=30o
od půdorysny. Kruhovou základnu kužele protneme s půdorysnou stopou
roviny ve stopníku Pb přímky b.
Spojením stopníku s bodem B získáme přímku b.
(Ta nyní splňuje už podmínku, že - díky kuželu - svírá
odchylku j s půdorysnou a přitom
leží v rovině a, takže může nést
hranu krychle). Nyní otočíme do půdorysny nejdříve bod B a potom
i přímku b. V otočení sestrojíme čtverec o straně
d=40, jehož jeden vrchol je otočený bod (B) a strana leží na
otočené přímce (p). Osovou afinitou
(p1a je osou afinity,
B1 a otočený bod (B) je dvojicí afinních bodů)
odvodíme první průmět čtverce. Jeho nárys hlavními přímkami. Vybereme vhodné
místo a sestrojíme spádovou přímku první osnovy (kolmou na půdorysnou stopu
p1a), sklopenou do
půdorysny. Kolmo na ni odvodíme sklopenou kolmici (k). Na kolmici někde
vyznačíme úsek d=40 a odvodíme délku prvního průmětu (třetího
rozměru krychle). Tuto délku rozneseme kružítkem na všechny hrany (které jsou
spolu rovnoběžné a současně kolmé k rovině
a).
Samostatně sklopíme spádovou přímku druhé osnovy do nárysny a i na ni
odvodíme sklopenou kolmici (k). Zase vyznačíme délku třetího
rozměru hrany pro nárys. (Časový odhad 4 hodiny při znalosti věci).
Odevzdávejte poštou a najednou všechny příklady. Budou
Vám vrácené opravené
poštou přes děkanát. Poznámka při opravách "znovu"
znamená je přerýsovat. Látka příkladů 1 až 3 je vybrána
jako ukázka. Bez znalosti takových základních úloh nemůžete obdržet ani zápočet.
K zápočtu je třeba mít odevzdané opravené příklady a předvést (pod dohledem
učitele) znalost "základních úloh" z každé projekce.
Aktualizace dne 04.06.2002
Copyright © Ústav Ma-DG
|