Test č. 4

Deskriptivní geometrie, I. ročník kombinovaného studia FAST,
zimní semestr 2001/2002

Lineární perspektiva

Poznámka: Perspektivní průmětna n je vertikální, pomocná půdorysna p je horizontální. Indexy "S" značí perspektivní průměty.

Součástí zadání jsou 4 stránky obrázků. Příklady můžete rýsovat přímo do těchto zadání. Pečlivě popisujte body i přímky (podle vzoru u obr.3.) a červenou barvu ponechte pro učitele na opravy.

nákresy k testu č. 4:
test4_1.jpg (72 KB) test4_2.jpg (92 KB)
test4_3.jpg (116 KB) test4_4.jpg (84 KB)

 

  1. Sestrojte kvádr s podstavou v základní rovině p, je-li dána perspektiva jeho hrany ASBS na přímce bS (která leží v základní rovině p) a je-li dána podmínka, že skutečné velikosti tří kolmých hran jsou v poměru délek: AB : AD : AE = 2 : 3 : 2.

  2. Nad průměrem ASBS (v horizontální rovině p) sestrojte metodou "osmi tečen" (horní) půlkružnici ve vertikální rovině.

  3. Metodou "sklopeného půdorysu" [tj. kolineací mezi sklopeným půdorysem a perspektivou půdorysu objektu pro střed kolineace sklopený (S)] sestrojte perspektivu schodiště. Půdorys schodiště je již (čerchovaně) předrýsován v poloze "sklopeného půdorysu". Postupujte podle principu, který je proveden na horním obrázku. Připojte i výšky: boční zídky a jednotlivé stupně schodů. Doplňte nárysem v Mongeově promítání, ve stejném měřítku jako je zadaný (sklopený) půdorys.

  4. Zjistěte skutečné velikosti úseček:

    • úsečka AB je horizontální a v průčelné poloze (tj. rovnoběžná s persp. průmětnou),

    • úsečka EF je horizontální, ale různoběžná s perspektivní průmětnou.

  5. Zjistěte skutečnou velikost úseček:

    • úsečka KL je vertikální a vznáší se nad půdorysnou, jejím perspektivním půdorysem je bod K1,S = L1,S ,

    • hledá se průmět JSVS úsečky JV, je-li její skutečná velikost 3cm. Úsečka je vertikální a je dán její dolní koncový bod JS. Přímka, na které leží tato úsečka, má průsečík s vodorovnou rovinou p QS, tudíž bod Q1,S = J1,S.

  6. Zjistěte skutečnou kolmou vzdálenost mezi bodem AS a přímkou lS, leží-li tyto útvary v horizontální půdorysně p.

  7. Úběžník horizontální úsečky ASBS vychází mimo papír. Nastudujte princip "redukovaná distance" a zjistěte skutečnou velikost této úsečky užitím tohoto principu.

  8. Horizontální přímky aS, bS lze považovat za kolejnice. Sestrojte takovou krychli, která svými hranami "padne" přesně na tyto kolejnice, tedy délka hrany krychle je rovna rozpětí mezi kolejnicemi (podle náčrtku). Je dán jeden vrchol BS této krychle.

  9. Vertikální obdélník ASBSCSDS přemístěte o trochu dále (stále nad přímkou bs) do polohy, začínající bodem ES na místo bodu AS.

  10. Sestrojte horizontální síť čtvercových kachliček o rozměru hrany kachličky = 3cm (je dán výchozí vrchol AS první kachličky, jejíž hrana leží na přímce b). Vykreslete aspoň 16 (=4x4) kachliček, umístěných nalevo od přímky bS. Užijte metody dělicích bodů a kontrolujte i úběžníkem společných úhlopříček těchto kachliček.

  11. Objekt je dán sdruženými průměty. Vertikální perspektivní průmětna je odkloněna od delší stěny o úhel 30o. Je dán hlavní bod H1 a velikost distance d = 1520cm. Sestrojte perspektivu tohoto objektu (můžete kombinovat metodu sklopeného půdorysu i dělicích bodů). Rýsujte i neviditelné hrany (čárkovaně). Perspektivu kružnice sestrojte "metodou osmi tečen" a připojte ještě další libovolné body kružnice metodou sítě (tvořenou čtverci) a sestrojte v některém z dalších bodů kružnice také tečnu. (Takovou sítí nejdříve pokryjte danou půlkružnici v pomocném obrázku.)

Odevzdávejte poštou a najednou všechny příklady. Budou Vám vrácené opravené poštou přes děkanát. Poznámka při opravách "znovu" znamená je přerýsovat.


Aktualizace dne 04.06.2002
Copyright © Ústav MA-DG

Left Up Right