Zkušební okruhy z deskriptivní geometrie
|
Dále zde uvádíme seznam základních úloh pro písemnou ZÁPOČTOVOU práci: | |
---|---|
MONGEOVA PROJEKCE | |
Polohové úlohy: |
|
a) | rovina určená třemi body, bodem a přímkou (čili úloha: daným bodem A zavést přímku g, aby byla rovnoběžná s danou přímkou a), dvěma rovnoběžkami, b) dvěma různoběžkami. Najít stopy této roviny. |
b) | průsečnice dvou rovin (určených stopami nebo některá z nich může být určena dvěma různoběžkami atd.) |
c) | průsečík přímky s rovinou (rovina může být určena zase podle ad a) dvěma různoběžkami atd.) |
Zde také práce bez osy x. | |
d) | daným bodem A zavést rovinu a, aby tato rovina byla rovnoběžná s danou rovinou b (užití hlavních přímek). |
Metrické úlohy: |
|
e) | délka úsečky (sklopením její promítací roviny do vodorovné polohy) |
f) | kolmice k z daného bodu A na danou rovinu r (pokračováním tohoto zadání je úloha "vzdálenost bodu A od roviny r") |
g) | z daného bodu Q zaveďte rovinou r, aby byla kolmá k dané přímce o (pokračováním tohoto zadání je úloha: zjistěte vzdálenost daného bodu Q od dané přímky o) |
h) | otáčení roviny do vodorovné polohy nebo přímo do půdorysny (zde se
uplatňuje především na úlohách: skutečná velikost vzdálenosti bodu Q
od přímky o, skutečná velikost úhlu dvou různoběžek)
|
AXONOMETRIE | |
Polohové úlohy: |
|
ch) | rovina určená třemi body, dvěma různoběžkami (zde je úloha: daným bodem A zavést přímku g, aby byla rovnoběžná s danou přímkou a), bodem a přímkou, dvěma rovnoběžkami. Najít všechny tři stopy takové roviny (tedy práce se stopníky). |
i) | průsečnice dvou rovin sice určených jednoduše stopami, ale polohy rovin mohou být všelijak vykloněné, takže při protínání je třeba i používat hlavních přímek těchto rovin |
j) | průsečík přímky s rovinou (opět rovina může být v méně obvyklé poloze nebo bude zadaná dvěma rovnoběžkami, dvěma různoběžkami) |
k) | daným bodem A zavést rovinu a, aby byla rovnoběžná s danou rovinou b (užití hlavních přímek) |
Metrické úlohy: |
|
Výslovně upozorňujeme, že ve starší literatuře se nacházejí v axonometrii velmi obtížné metrické úlohy (obdobné k metrickým úlohám v Monge) ještě z dob bohatě dotovaných hodinami výuky. Po redukci hodin výuky tyto úlohy byly vypuštěny! | |
Metrickými úlohami zde rozumíme: otáčení půdorysny do roviny axonometrického trojúhelníka (do axon. průmětny) a drobné úlohy (které právě toto otáčení předpokládají), jsou to zejména: | |
m) | otáčení bodu a přímky skutečná velikost vzdálenosti bodu od přímky
(leží-li oba v půdorysně); skutečná velikost úhlu dvou různoběžek (leží-li
tyto v půdorysně)
|
PERSPEKTIVA | |
Zde výslovně nabízíme možnost, že vyřešené základní úlohy s perspektivy byly oscanovány a okomentován jejich postup na internetové adrese: http://math.fce.vutbr.cz/vyuka/DIST/distant.html. Jsou to zejména tyto úlohy:
|
|
n) | vzdálenost bodu od přímky, délka úsečky, úhel dvou různoběžek |
o) | měření výšek a přenášení skutečné velikosti jedné úsečky na jinou přímku |
p) | sklopení půdorysu úsečky, přímky, dvou různoběžek |
q) | princip metody: úběžníkové, hloubkových přímek, sklopeného půdorysu
(funkce úběžníků a jejich vyhledání)
|
ŠROUBOVICE | |
Základní úlohy byly rozdány na tutoriálu 19. ledna společně s testem č.5 (o šroubovici). |
|
r) | rozvinutí šroubovice (převod redukované výšky závitu vo na výšku zavitu v, k daném pootočení odvodit odpovídající posunutí a naopak k danému posunutí odvodit zase potočení, tečna šroubovice) |
Vlastní látka pro zkoušku, bude obsažena na 3 lístcích, které si student vylosuje a má na ně dvě hodiny:
Tématické okruhy: | |
---|---|
MONGEOVA PROJEKCE | |
1) | Sestrojit těleso (rotační válec, rotační kužel, kulovou plochu, krychli) v obecné poloze - z daných podmínek (je dána osa o obecné polohy, vrchol A podstavy, velikost výšky v atd.). Důraz je kladen na samostatné rýsování řetězce (na sebe navazujících) základních úloh. |
2) | Těleso (rotační a kosý válec, rotační a kosý kužel, kulová plocha, pravidelný a kosý jehlan a pravidelný a kosý hranol) má podstavu v půdorysně. Sestrojte průsečíky přímky s tělesem = z uvedených těles lze tak sestavit až 9 typů úloh. |
3) | Těleso (viz ad 2) má podstavu v půdorysně. Sestrojte jeho řez rovinou (bez použití kolineace, jen bodově) = opět 9 typů úloh. |
AXONOMETRIE | |
4) | zářezová metoda pro hranatou součástku v kolmé a šikmé axonometrii. |
5) | Těleso (viz ad 2) má podstavu v půdorysně, sestrojte jeho průsečíky s přímkou a vyznačte viditelnost. (konstrukce podstavy: čtverce, pravidelného šestiúhelníka, kružnice v půdorysně) |
6) | Těleso (viz ad 2) má podstavu v půdorysně, sestrojte jeho řez rovinou obecné polohy. |
Odvození kružnice z daného středu a poloměru. Obecná poloha roviny řezu se netýká kulové plochy. Tam půjde jen o řez rovinou, rovnoběžnou s některou souřadnicovou rovinou. Body přechodu viditelnost na čáře řezu. | |
KOSOÚHLÉ PROMÍTÁNÍ (jedna osa xk je šikmá a je dán pro ni poměr zkrácení qx ): | |
7) | Vynést hranatou součástku z nákresu, podaného v Mongeově promítání. |
8) | Útvary (čtverec, kružnice) v půdorysně jako podstava tělesa. Tyto útvary přesně odvodit. |
(čtverec, je-li dána úhlopříčka nebo strana; pravidelný šestiúhelník v půdorysně, je-li dána úhlopříčka a jeden vrchol; kružnice, je-li dán střed a tečna nebo střed a poloměr). V půdorysně vzdálenost bodu od přímky, úhel dvou různoběžek. | |
KOSOÚHLÉ PROMÍTÁNÍ | |
9) | U tělesa: kužel, válce, hranol, jehlan a to i kosý s podstavou v rovině p (nikoli kulová plocha!) provést řez rovinou nebo průsečík s přímkou. |
PERSPEKTIVA | |
10) | sestrojení součástky (dané Monge průměty) metodou: hloubkových přímek, uběžníkovou, sklopeného půdorysu, metodou dělicího bodu. V součástce bude kruhový otvor (viz test = domácí práce z perspektivy). |
11) | kružnice metodou sklopeného půdorysu nebo metodou "osmi tečen" v základní rovině p, ve svislé rovině hloubkové a ve svislé rovině, avšak šikmo natočené vzhledem k perspektivní průmětně. |
RNDr.Pavel Talanda,v.r.
Aktualizace dne 04.06.2002
Copyright © Jan J. Šafařík