Test č. 3
Deskriptivní geometrie, I. ročník kombinovaného studia FAST,
zimní semestr 2000/2001
Axonometrie a kosoúhlé promítání
Rýsujte tužkou (křivky křivítkem) na volné listy
formátu A4 (kancelářský papír). U řezů rovinami vyznačte také
body přechodu viditelnosti na křivkách řezu. Axonometrický trojúhelník má
osu x nalevo. Konstrukci doplňte stručným slovním popisem postupu
(je Vás hodně, dbejte proto, aby se učitel nemusel zdržovat při prohlížení
nejasných textů a nejasných konstrukcí).
Vždy vypište text příkladu a své jméno v horní části, druh studia
v dolní části. Připojte též svou e-mailovou adresu, poštovní schránku
si lze opatřit bezplatně na řadě českých serverů.
Tomuto kompletnímu textu z axonometrie předcházejí
dvě povinné stránky základních úloh z axonometrie s označením
axon1.gif (př.1-4; 15KB)a
axon2.gif (př.5-8; 14KB), které
si můžete buď vytisknout (z internetu) nebo požádat
učitele anebo paní B.Maloňovou. o jejich zaslání.
Navazujeme zde na stránku "axon2.gif" a uvádíme u některých příkladů i
výsledky:
5. příklad
[poloosa elipsy (průmět kružnice v rovině x.z) jest
b=15].
6. příklad
[(průmět kružnice v půdorysně a dotýkající se dané tečny
t) jest výsledek: poloosa b=13].
8. příklad
[(rovinný řez přímého hranolu): vzdálenost průmětů (tj.
přímo v obrázku) bodů DD'=63].
9. příklad
V kolmé axonometrii - dimetrii
D(100, 100, 115)
sestrojte průsečíky přímky g = PR s kosým kruhovým
válcem o středu kruhové podstavy S(48, 45, 0),
podstava má poloměr r = 40 a leží v půdorysně,
druhá podstava má střed 1S(0, 54, 65),
P(48, -10, 0), R(5, 120, 78). Sestrojte řez
tohoto válce rovinou
a(-90, 80, 35). Užijte osové
afinity, vyznačte střed S´ elipsy řezu a některé sdružené
průměry této křivky řezu.
[pro eliptický řez platí přímo v obrázku: poloosa
a=36, vedlejší poloosa b=21; pro průsečíly X a Y
přímky g s kosým kruhovým válcem platí vzdálenost v obrázku mezi body
XY=74.].
10. příklad
V kosoúhlém promítání (w= 135o,
qx = 1/2) zobrazte rotační kužel
s podstavou
v půdorysně p o středu
S (80, 90, 0), je-li dána tečná rovina
t (80, 50, -40). Kruhovou
podstavu vyrýsujte užitím Rytzovy konstrukce nebo užitím afinního vztahu
mezi pomocnou sklopenou půdorysnou a kosoúhlým průmětem půdorysny.
Osa y je vodorovná, kladná doprava, osa xk
je kosoúhlá a svírá s kladnou částí osy y úhel
w = 135o.
[hlavní poloosa elipsy podstavy přímo v obrázku a=81,
vedlejší poloosa b=26, délka povrchové (dotykové) úsečky kužele s tečnou
rovinou TV přímo v obrázku = 76].
11. příklad
V kolmé axonometrii, dimetrii,
D(90, 105, 105) sestrojte řez
pravidelného šestibokého jehlanu s podstavou v rovině
(y.z) o středu S(0, 50, 35), vrcholu podstavy
A (0, 50, 0) a výšce jehlanu v = 90
rovinou a(26, -55, 55).
Nejdříve některý vrchol řezu odvoďte jako průsečík boční hrany
s rovinou řezu užitím krycí roviny a krycí přímky. Další vrcholy
šestiúhelníka řezu už odvozujte užitím kolineace mezi rovinou podstavy
a rovinou řezu. Prodlužte strany pravidelného šestiúhelníka
k ose kolineace (je jí stopa roviny řezu
v rovině (y.z) podstavy). Využijte důsledně vět
o kolineaci a jejich vlastností.
[délka povrchové úsečky od vrcholu V k bodu
C' řezu na pobočné hraně VC jest přímo v obrázku VC'=59]
.
12. příklad
V kolmé axonometrii D(90, 100, 80)
sestrojte řezy koule o středu S(0, 40, 50) a
o poloměru r = 70 rovinou
půdorysny p a rovinou
bokorysny (x.z). Určete body přechodu viditelnosti na křivkách
řezu. Dbejte, aby se křivky řezu vzájemně spolu protínaly na ose x!
Uvědomte si, že poloměr kružnice řezu je závislý na vzdálenosti roviny
řezu od středu koule. Proto si mimo obrázek sestrojte kružnici
o poloměru, jaký má daná koule a ze známé vzdálenosti roviny
řezu od středu koule odvoďte příslušný poloměr.
[poloměr řezu půdorysnou (x.y) vychází asi 49,
poloměr řezu rovinou (x.z) vychází asi 59].
Tento test č. 3 odevzdejte ještě
v prosinci 2000.
Odevzdávejte poštou a najednou všechny příklady. Budou Vám vrácené opravené
poštou přes děkanát. Poznámka při opravách "znovu"
znamená je přerýsovat.
Využijte také tutoriálu (konzultace)
v pátek 15. a v sobotu 16. prosince 2000
k případným dotazům nebo elektronickou korespondenci.
Další test bude z perspektivy.
RNDr.Pavel Talanda,v.r.
Aktualizace dne 04.06.2002
Copyright © Ústav MA-DG
|