Předpokládejme, že máme k dispozici realizaci náhodného výběru z . Obor hodnot náhodné veličiny rozdělíme na disjunktních tříd - a to následovně:
1. Je-li diskrétní náhodná veličina, volíme za třídy jednotlivé body oboru hodnot . Mluvíme o tzv. prostém třídění.
2. Je-li spojitá náhodná veličina, volíme za třídy intervaly. Mluvíme o tzv. skupinovém třídění.
Při třídění pak dodržujeme určitá pravidla. Např.
a) V případě skupinového třídění se doporučuje, aby intervaly měly stejnou délku a aby hranice a středy tříd byly zaokrouhlená čísla.
b) Vyskytuje-li se v hraničních třídách velmi málo hodnot, je často vhodné spojit tyto třídy (nebo třídu) se sousední třídou v třídu jedinou.
c) Doporučuje se, aby počet výsledných tříd byl 5-20 podle rozsahu
výběru (pokud je to možné). Podle
Sturgesova pravidla by pro počet tříd mělo platit
Označme dále počet hodnot, které padly do třídy
. Číslo nazýváme
absolutní četnost třídy
.
Zřejmě
Označme nyní počet prvků, resp. délku třídy
v případě prostého, resp. skupinového
třídění. Definujme reálnou funkci předpisem
V případě prostého třídění je
V případě skupinového třídění je součet obsahů obdélníků v histogramu (tj.
obsah obrazce ohraničeného osou a histogramem) roven jedné. Tedy
Častěji se používá histogram relativních četností, resp. absolutních četností, kdy se na osu nanesou třídy a nad každou třídou se sestrojí "obdélník" o výšce rovné relativní, resp. absolutní četnosti třídy . Horní obrys těchto obdélníků je pak histogram relativních, resp. absolutních četností. Nevýhodou těchto histogramů je, že pozbývají vlastnosti rozdělovacích funkcí. Tak např. v případě skupinového třídění nemusí být obsah plochy mezi histogramem relativních četností a osou roven jedné. Chceme-li mít orientační představu o tvaru teoretické rozdělovací funkce, stačí ale tyto histogramy sestrojit.
Uvědomme si, že jsme pracovali s realizací náhodného výběru z a tudíž , resp. byly vlastně realizace náhodných veličin , resp. a pro každou realizaci náhodného výběru z dostaneme obecně jiné realizace a tudíž i jiné histogramy. (Nehledě na to, ze samotné třídění je subjektivní a tudíž pro jedinou realizaci můžeme dostat různé histogramy.)