Žádost
o zápis do cvičení nad povolenou kapacitu nebo přehlášení do jiného cvičení:
- formulář,
- vyplněnou a podepsanou žádost pošlete emailem vyučujícímu, do jehož
cvičení se chcete zapsat (i vyučujícímu, z jehož cvčení se chcete
přehlásit).
Podmínky k zápočtu:
- správně vyrýsované všechny domácí úkoly (vypracovávejte na A4, vyfoťte i
se svým jménem),
- správně vyrýsovaný rys,
- při prezenční výuce účast na všech cvičeních.
Zadání se snažte vytisknout ve ,,skutečné velikosti", aby velikost osy dole na
obrázku odpovídala skutečným centimentrům. Pokud to nepůjde, používejte místo
měření pravítkem délky z této osy.
- stoupající cesta: zadání, řešení, videozáznam (jen po čas 1h 8
min.),
DU8: Náspy a výkopy obdélníkové plošiny - zadání si vytiskněte podle měřítka dole na
ose, nebo používejte místo pravítka délky z této osy. Terén od kóty 370
vypadá jako rovina. (Odevzávárna v Moodlu).
• 11. cvičení - Topografické plochy - 1. část •
Zadání se snažte vytisknout ve ,,skutečné velikosti", aby velikost osy dole na
obrázku odpovídala skutečným centimentrům. Pokud to nepůjde, používejte místo
měření pravítkem délky z této osy.
- vodorovná cesta: zadání, řešení, videozáznam,
středa 14. 4.
- jehlan s podstavou v základní rovině (řešeno pomocí otočeného půdorysu i měřicími
body),
- kružnice v základní rovině.
- Videozáznam -
čtvrtek 15. 4.
- jehlan s podstavou ve svislé rovině,
- kružnice v základní rovině.
- Videozáznam -
pátek 16. 4.
- jehlan s podstavou ve svislé rovině,
- kružnice ve svislé rovině.
- Videozáznam -
DU7: Dům v lineární perspektivě - zadání si vytiskněte, nebo podobně
zadejte (odevzávárna v Moodlu).
• 9. cvičení - Lineární perspektiva •
středa 7. 4.
- metoda otočeného půdorysu,
- nanesení výšky na svislou přímku,
- měřicí bod přímky ležící v základní rovině,
- konstrukce s nedostupným otočeným středem.
- Videozáznam -
čtvrtek a pátek 8. a 9. 4. - samostudium
- práce s nedostupným otočeným středem: videozáznam
- pravidelný trojboký jehlan s podstavou v základní rovině (podstava řešena
otočeným půdorysem): videozáznam
- stejný jehlan (podstava řešena měřicími body a přímkami pod daným úhlem):
videozáznam
DU6:
V Mongeově promítání sestrojte obraz rotačního kužele ležícího na půdorysně
(podél jedné površky). Bod
V [-60; 10; 0] je vrchol kužele, S [0; 60; 40] střed jeho podstavy.
(Sestrojte přesně tečny i s body dotyku. Odevzdávárna v Moodlu.)
Pomocné zadání na cvičení:
Pokud si budete chtít konstrukci tělesa rozložit do dvou obrázků, můžete si
vytisknout na cvičení následující příklady:
- čtvrtek, pátek - není potřeba nic
předchystávat.
DU5:
V Mongeově promítání sestrojte těleso složené s krychle ABCDEFGH a pravidelného čtyřbokého jehlanu
EFGHV. Podstava ABCD leží v rovině ρ (80; 60; 45).
A [-60; 40; ?], S [-30; 30; ?] je střed této podstavy,
zE > zA. Výška jehlanu je stejná jako výška krychle,
zV > zE. (Odevzdávárna v Moodlu.)
• 3. cvičení - Afinita, Kolineace, Základy Mongeova
promítání •
Bonus: Obraz kružnice v afinitě - přímé hledání os elipsy (bez Rytzovy
konstrukce): zadání, řešení, videozáznam.
Domácí úkoly: DU3: Obraz kružnice v kolmé afinitě - zadání si vytiskněte, nebo podobně
zadejte (odevzávárna v Moodlu). DU4: Obraz útvaru v kolineaci - zadání si opět vytiskněte (na šířku A4), nebo podobně
zadejte (odevzdávárna v Moodlu).
Domácí úkoly: DU: Kvíz Moodlu. DU1: Sestrojení elipsy - zadání si vytiskněte, nebo podobně
zadejte (odevzávárna v Moodlu). DU2: Obraz útvaru v osové afinitě - zadání si opět vytiskněte, nebo podobně
zadejte (odevzdávárna v Moodlu).
• 1. cvičení - Elipsa •
1. příklad:
- zadání,
- bodová konstrukce,
- vlastnosti elipsy,
- konstrukce pomocí hyperoskulačních kružnic.
2. příklad:
- zadání,
- konstrukce elipsy dané A, B, M: proužková konstrukce,
- tečna v obecném bodě elipsy.
DÚ 7: V kolmé axonometrii (|< xy|=135°, |<
yz|=120°) zobrazte kosý šestiboký hranol, jehož dolní podstavou
je pravidelný šestiúhelník ABCDEF ležící v půdorysně a horní
podstava je dána bodem A'.
Dále sestrojte řez rovinou ρ (-100, 95, 60). A[50, 10,
0], S[50, 45, 0] (střed dolní podstavy), A'[90, 130,
105].
DÚ 8: V izometrii (= axometrie, v níž se na
všech osách zkreslují vzdálenosti stejně) zobrazte průnik přímky
a=QR s kosým kruhovým válcem. Podstava válce je kružnice k(S,
r=40 mm) ležící v půdorysně, S[45; 70; 0], střed horní
podstavy S´[25; 120; 120]; Q[35; 20; 10],
R[45; 110; 70].
Lineární perspektiva - I. část: (videozáznam - soubor je poškozený, od 1:05:20 chybí
zvuk.)
- úvod, průsečná metoda (zadání:
tisk, náčrtek), otočený půdorys, nanesení výšky (zadání:
tisk a, náčrtek a, tisk b, náčrtek b), měřicí bod (zadání:
tisk, náčrtek).
Lineární perspektiva - II. část:
- konstrukce tělesa,
-- trojboký jehlan s podstavou v základní rovině:
a) podstava otočeným půdorysem: čtvrtek (videozáznam: úterý, středa, čtvrtek),
b) řešení pomocí měřicích bodů: čtvrtek (videozáznam: úterý, středa, čtvrtek),
-- jehlan s podstavou ve svislé rovině (3D-model): čtvrtek (videozáznam: úterý, středa), - konstrukce kružnice:
-- kružnice v základní rovině: čtvrtek (videozáznam: úterý).
DÚ 9: dům v LP (zadání si vytiskněte nebo zadejte
podobně).
DÚ 10: kružnice ve svislé rovině (zadání si vytiskněte nebo zadejte
podobně).
• 11. týden: 10. 4. - 16. 4. •
Topografické plochy - I. část:
- úvod, vodorovná cesta, vodorovný oblouk.